Metoder för gymnasiet

metoder_gymnasiet

DoG_film_banner_150Våra metoder utformades ursprungligen för gymnasieelever, som visade sig hungra efter lugn och ro. Lärarna var alltid lika förvånade över elevernas entusiasm, när de fick pröva på Drömmen om det goda-metoderna. Vi tänkte, ”här finns det en förbisedd resurs för att skapa en bättre lärandemiljö och sociala förhållanden i klassrummet”. Mycket har hänt sedan dess. Drömmen om det goda har utvecklats och vuxit. De tidiga erfarenheterna har bekräftats i mångårig försöksverksamhet, ledd av en mängd olika lärare.


“Den här kunskapen borde alla få ta del av i skolan eftersom den är grunden till vad som är viktigast i livet.  Att jag är nöjd och trygg med mig själv och den jag är.” Gymnasieelev, åk 2


“Min drivkraft är elevernas gensvar och vissheten om att jag har en viktig erfarenhet och kunskap som jag bör dela med mig av.”  Gymnasielärare


Se filmen om hur Drömmen om det goda introduceras på YBC-gymnasiet i Nacka! 


Stillhet

Enkel stillhetsövning för att uppnå avslappningseffekten

Sätt dig bekvämt till rätta.

Slappna av.

Andas djupt och lugnt.

Ta stöd av ett ord, ett föremål, ett ljud eller något annat som stillar sinnet. Fokusera uppmärksamheten på det. Ge dig tid att avsluta övningen.

Öva 15 – 20 min.

Avslappningseffekten är motsatsen till stressreaktionen – den så kallade strids- och flyktreaktionen. Avslappningseffekten inträder vid vila och meditation. Den för med sig att blodtrycket sjunker och ämnesomsättningen, hjärt- och andningsverksamheten saktas ned.